W latach 2022-2023 zrealizowaliśmy projekt modernizacji Terminala Portowego w Świnoujściu, mający na celu przygotowanie terminala do obsługi ruchu intermodalnego. Projekt obejmował wdrożenie systemu zarządzania ruchem (YMS) oraz instalację nowoczesnych urządzeń kontrolnych, mających na celu usprawnienie obsługi ładunków, a także kontrolę dostępu osób i pojazdów.
Terminal Portowy w Świnoujściu jest jednym z kluczowych punktów logistycznych w Polsce, obsługującym znaczący ruch towarowy i pasażerski. Ze względu na strategiczne położenie nad Morzem Bałtyckim, terminal pełni istotną rolę w międzynarodowej sieci transportowej, łącząc Polskę z innymi krajami Europy. Terminal obsługuje duży wolumen przewozów promowych, co czyni go kluczowym węzłem w systemie transportu intermodalnego.
Transport intermodalny polega na przewozie ładunków przy wykorzystaniu więcej niż jednego środka transportu (np. kolei, drogowego, morskiego) bez konieczności przeładunku samego ładunku podczas zmiany środka transportu. Główne korzyści płynące z transportu intermodalnego to zwiększenie efektywności logistycznej, zmniejszenie kosztów oraz redukcja emisji CO2 poprzez optymalizację łańcucha dostaw.
Czym jest system YMS?
System YMS (Yard Management System) to oprogramowanie służące do zarządzania ruchem i logistyką na terenie terminali i placów przeładunkowych. Pozwala na monitorowanie, zarządzanie oraz optymalizację ruchu pojazdów i towarów, zapewniając płynność operacyjną i lepszą kontrolę nad zasobami. W ramach tego projektu, YMS został zaprojektowany tak, aby wspierać operacje intermodalne i zarządzać kompleksowo wszystkimi elementami ruchu na terminalu.
Główne założenia projektu
Celem projektu było zapewnienie płynności ruchu ładunków w transporcie intermodalnym oraz kontrola dostępu osób i pojazdów na terminalu. Wdrożony system YMS umożliwia efektywne zarządzanie ruchem na parkingach i placach przeładunkowych, pozwalając na zdalne sterowanie urządzeniami regulującymi ruch zgodnie z harmonogramami rejsów promowych. Automatyzacja procesów oraz minimalizacja zaangażowania personelu portowego przyczyniły się do optymalizacji operacji na terminalu, zwiększając jego efektywność i bezpieczeństwo.
Zakres Projektu i Dostarczone Rozwiązania
Projekt modernizacji Terminala Portowego w Świnoujściu obejmował szeroki zakres działań mających na celu nie tylko poprawę przepustowości i efektywności operacyjnej, ale także podniesienie poziomu bezpieczeństwa i automatyzacji procesów na terminalu. W ramach projektu zainstalowaliśmy zaawansowane rozwiązania technologiczne, które stanowią kompleksowy system zarządzania ruchem (YMS):
- Serwer z oprogramowaniem YMS: Centralnym elementem wdrożenia jest serwer z dedykowanym oprogramowaniem do zarządzania ruchem (YMS). System ten kontroluje operacje związane z ruchem na terminalu, umożliwiając zarządzanie w czasie rzeczywistym ruchem pojazdów i osób na terenie kompleksu. Dzięki temu możliwe jest dynamiczne sterowanie dostępem i ruchem pojazdów w zależności od bieżących potrzeb operacyjnych i harmonogramów promów.
- 5 terminali wjazdowych i 6 terminali wejściowych osobowych: Te nowoczesne terminale umożliwiają automatyczną kontrolę dostępu na teren terminala, eliminując konieczność ręcznej weryfikacji przez personel. Terminale wjazdowe obsługują pojazdy ciężarowe, umożliwiając kierowcom skanowanie biletów i automatyczne uzyskanie dostępu do odpowiednich obszarów. Terminale wejściowe osobowe, z kolei, są przystosowane do obsługi pieszych, zapewniając bezpieczny i szybki dostęp dla pracowników i innych uprawnionych osób.
- 8 szlabanów: W ramach projektu zainstalowano osiem szlabanów, które kontrolują ruch pojazdów na kluczowych punktach wjazdu i wyjazdu. Dwa z nich to specjalistyczne modele Bam Bormet MCS58, które cechują się wyjątkową odpornością na silne podmuchy wiatru, pomimo tego, że są wyposażone w ramiona o długości 10.2 m. Jest to szczególnie istotne w warunkach portowych, gdzie ekstremalne warunki pogodowe mogą wpływać na bezpieczeństwo i operacyjność terminala.
- 2 bramy speedgate: Wprowadzenie bram speedgate stanowi innowacyjne rozwiązanie, które zastępuje lub uzupełnia tradycyjne szlabany i jednocześnie zapewnia kontrolę dostępu dla pieszych. Bramki te działają z wyjątkową szybkością, otwierając i zamykając się w czasie 2-3 sekund, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną i szczelność obiektu. Zapewniają one dodatkową warstwę ochrony, zapobiegając nieuprawnionemu wejściu na teren terminala.
- Dodatkowe bramy i furtki: Projekt obejmował także instalację dodatkowych bram przeznaczonych do obsługi ruchu technicznego oraz pełniących funkcje wyjazdów awaryjnych. Zainstalowano również furtki do obsługi ruchu pieszego, zapewniając kompleksową kontrolę dostępu i umożliwiając elastyczne zarządzanie przepływem osób i pojazdów.
Dostarczone rozwiązania tworzą zintegrowany system, który nie tylko automatyzuje i optymalizuje procesy zarządzania ruchem na terminalu, ale także podnosi standardy bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dzięki wdrożeniu tych nowoczesnych technologii, Terminal Portowy w Świnoujściu stał się bardziej konkurencyjny i lepiej przygotowany do obsługi rosnącego ruchu intermodalnego w regionie.
Funkcjonalność i Przebieg Procesu Zarządzania Ruchem w Systemie YMS
System YMS (Yard Management System) odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu ruchem na Terminalu Portowym w Świnoujściu, umożliwiając zdalne sterowanie urządzeniami terminala przez sieć LAN, w tym terminalami biletowymi, wejściowymi dla pieszych, szlabanami i bramami speedgate. Obsługa techniczna może uzyskać dostęp do obiektu i zarządzać systemem za pomocą kart zbliżeniowych i kodów PIN, co pozwala na elastyczne reagowanie na zmieniające się warunki. System umożliwia także definiowanie scenariuszy operacyjnych, takich jak „Zaokrętowanie promu Gryf”, automatyzując procesy logistyczne i minimalizując potrzebę ręcznej interwencji.
Przed rozpoczęciem załadunku promu, kierowcy pojazdów TIR podjeżdżają do terminali wjazdowych, gdzie skanują bilety uzyskane od przewoźników promowych. Jeśli pojazd spełnia warunki wjazdu w określonym oknie czasowym, system automatycznie otwiera odpowiednie szlabany i bramy, kierując pojazd na parking dla pojazdów oczekujących lub bezpośrednio do strefy załadunku. W sytuacji, gdy pojazd nie ma zgody na wjazd, system bezpiecznie prowadzi go na wyjazd, otwierając szlabany wyjazdowe, co eliminuje konieczność wycofywania pojazdu.
Dodatkowo, system YMS wspomaga kierowców poprzez wyświetlanie na tablicach LED kluczowych komunikatów dotyczących statusu operacji, takich jak „zaokrętowanie” czy „rozładunek”. Te informacje wyświetlane są na dużych tablicach LED, które umieszczone są na bramownicach nad przejazdami czy wjazdem głównym. Komunikaty ułatwiają orientację i pomagają kierowcom szybko zidentyfikować aktualny proces oraz wskazują kierunek dojazdu. Automatyzacja tych procesów nie tylko przyspiesza operacje na terminalu, ale także znacząco redukuje ryzyko błędów operacyjnych, zapewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo i wydajność w zarządzaniu ruchem.
Podsumowanie
Nasza firma z powodzeniem zrealizowała wymagający projekt modernizacji Terminala Portowego w Świnoujściu, dostarczając zaawansowany system YMS i kompleksowe rozwiązania do zarządzania ruchem. Było to duże wyzwanie, które wymagało precyzyjnego planowania i doskonałej koordynacji, ale dzięki naszym doświadczeniu i zaangażowaniu sprostaliśmy wszystkim wymaganiom. Specjalizujemy się w dostarczaniu, budowaniu i instalowaniu systemów YMS oraz rozwiązań do automatyzacji i sterowania ruchem. Posiadamy własne oprogramowanie, które stale rozwijamy, a każde nowe wyzwanie traktujemy jako szansę na udoskonalenie naszych rozwiązań. Dla nas nie ma zadań zbyt trudnych — realizujemy kompleksowe i innowacyjne projekty, dostosowane do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów.