W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w dziale "Polityka prywatności".

Zapory antyterrorystyczne

A+ | A-

Zapory antyterrorystyczne - Certyfikat NCAGE

Firma Szymkowiak od wielu lat rozwija ofertę segmentu zapór drogowych, w tym zapór antyterrorystycznych i innych produktów z grupy HVM (Hostile Vehicle Mitigation). Do każdego projektu podchodzimy indywidualnie. Nie ograniczamy się do standardowych rozwiązań. Wierzymy, że sukces zależy od umiejętności dostosowania się do potrzeb klienta i stawianych w projekcie wymagań. Dlatego jesteśmy przekonani, że będziemy mogli zaoferować klientom produkty bez względu na stopień trudności.

Firma Szymkowiak w 2011 roku otrzymała certyfikat NCAGE (NATO Commercial and Government Entity Code), co łącznie z naszym doświadczeniem buduje wizerunek naszej firmy jako zaufanego i rzetelnego partnera w zakresie projektowania, dostawy i montażu automatycznych zapór drogowych do użytku cywilnego jak i antyterrorystycznego.

Zapory antyterrorystyczne to produkty zaprojektowane w celu zabezpieczenia obszaru miejskiego (promenady, targowiska), miejsc strategicznych, baz wojskowych, stadionów, ambasad, budynków ministerialnych, urzędów wyższego szczebla, centrów badawczych, wjazdów na teren firm, stref przemysłowych, komend policji, itp. Ich głównym zadaniem jest zatrzymanie pojazdu i ochrona przed wtargnięciem na zabezpieczany obszar.

Przegląd najpopularniejszych rozwiązań

Zapory antyterrorystyczne bollardy

Bollardy (automatyczne słupy antyterrorystyczne)

Słupy antyterrorystyczne (bollardy) zapewniają wysoką ochronę obiektu, a jednocześnie umożliwiają ruch pieszych. Główne miejsca zastosowań to centra handlowe, promenady, stadiony, centra sportowe, lotniska i porty. Najczęściej wymagają dużej głębokości instalacji, nawet do 1.8 m.

Zapory road blocker

Road blockery

Zapory typu road blocker zaprojektowane zostały do zapewnienia ochrony na bardzo wysokim poziomie nie tylko dzięki wytrzymałości na uderzenie, ale również dzięki zajmowaniu przez barierę prawie całej szerokość pasa ruchu. Standardowa głębokość osadzenia zapory w gruncie to ok. 50 cm.

Slupy stale antytaranowe

Słupy stałe

Antyterrorystyczne słupy stałe czyli pachołki antytaranowe stanowią uzupełnienie ochrony liniowej stref wymagających szczególnego zabezpieczenia. Słupy te stosowane są do oddzielenia strefy i zapobieganiu wtargnięciu pojazdów na promenady, targowiska, itp.

Szlabany antyterrorystyczne

Szlabany antyterrorystyczne

Szlabany antyterrorystyczne posiadają wygląd typowy dla szlabanów parkingowych, jednak ich specjalna konstrukcja pozwala zatrzymać ciężarówkę rozpędzoną do 80 km/h.

Bramy antyterrorystyczne

Bramy antyterrorystyczne

Korzyścią ze stosowania bram antytaranowych, bramy typu V-Gate, jest szybkość działania i zdolność do zatrzymywania nie tylko samochodów, ale również motocykli i pieszych, co zapewnia wyraźną przewagę nad innego typu zaporami HVM.

Zapory antyterrorystyczne płytki montaż

Produkty niestandardowe

Zapory antyterrorystyczne do płytkiego montażu czy instalacji nawierzchniowej z certyfikatami w klasie M50.


Jakie wybrać zapory – z certyfikatem czy bez?

Zapory certyfikowane, bez certyfikatu, w klasie K4, M50, PAS 68, H40, a może IWA-14? Z dodatkowym parametrem P1? Co oznacza terminologia i jaką klasę ochrony wybrać dla Twojego projektu?

Bariera z certyfikatem wydanym po teście zderzeniowym (ang. Crash-rated)

To zapora, która została przetestowana i certyfikowana przez agencję certyfikującą, taką jak np. DOS, DOD, ASTM, BSI.

Wystawienie certyfikatu jest potwierdzeniem spełnienia określonych norm i produkcji bariery według określonego standardu. Nie musi jednak oznaczać, że produkt certyfikowany zapewnia większą odporność niż zapory niecertyfikowane.

Spotykane są przypadki używania terminu „zapora certyfikowana” do opisu produktów, które nie zostały przetestowane lub nie zostały certyfikowane przez niezależne agencje. W razie wątpliwości należy poprosić o kopię certyfikatu bezpośrednio od jednostki certyfikującej.

Zapory bez certyfikatu zderzeniowego (ang. Non-crash tested, engineer-rated)

To bariery, które zostały zaprojektowane, przebadane i zatwierdzone przez uprawnionego inżyniera. Najczęściej do wystawienia takiej oceny wykorzystuje się specjalistyczne programy modelowania komputerowego. Niektóre produkty poddawane są analizie strukturalnej w celu określenia wytrzymałości, a inne są zaprojektowane w oparciu o projekt i testy podobnych produktów. Na przykład testowi zderzeniowemu poddany został ten sam model zapory typu road blocker, ale o innej szerokości.

Klasy ochrony

DoS (K4, K8, K12)

Podstawą tej klasy ochrony jest norma SD-STD-02.01 wydana przez Department of Defense (Departament Obrony USA). Do przeprowadzenia testu wykorzystuje się pojazd o masie 6810 kg. Wartość ratingu zależna jest od prędkości pojazdu w chwili uderzenia:

  • K12 = 50 km/h (30 mph)
  • K12 = 65 km/h (40 mph)
  • K12 = 48 km/h (50 mph)

Dodatkowy parametr „L” podawany przy certyfikacie wskazuje zasięg penetracji podwozia pojazdu od bariery po uderzeniu:
  • L3 = 0,915 m (3 stopy) lub mniej
  • L2 = od 0,915 m do 6,1 m (3-20 stóp)
  • L1 = od 6,1 do 15,3 m (20-50 stóp)

Obecnie norma DoS została zastąpiona odpowiednikami takimi jak ASTM, PAS68, IWA-14.

ASTM (M30, M40, M50)

Norma F 2656-07 opracowana została przez ASTM International Designation. Określona klasa ochrony zależna jest od typu pojazdu użytego do przeprowadzenia testu:
  • Mały samochód osobowy (C) (1102 kg, 2430 lbs):
    • C40 (40 mph) (38.0-46.9 mph)
    • C50 (50 mph) (47.0-56.9 mph)
    • C60 (60 mph) (57.0mph-above)
  • Pickup (P) (2300 kg, 5070lbs):
    • PU40 (40 mph) (38.0-46.9 mph)
    • PU50 (50 mph) (47.0-56.9 mph)
    • PU60 (60 mph) (57.0-above mph)
  • Ciężarówka o średniej wadze (M) (6800 kg, 15 000lbs):
    • M30 (30 mph) (28.0-37.9 mph)
    • M40 (40 mph) (38.0-46.9 mph)
    • M50 (50 mph) (47.0-above mph)
  • Pojazd ciężarowy (H) (29484 kg, 65 000lbs):
    • H30 (30 mph) (28.0-37.9 mph)
    • H40 (40 mph) (38.0-46.9 mph)
    • H50 (50 mph) (47.0-above mph)

Dodatkowy parametr „P” wskazuje zasięg penetracji podwozia pojazdu od bariery po uderzeniu:
  • P1 <1 m (3,3 ft)
  • P2 1,01 do 7 m (3,31 do 23,0 stopy)
  • P3 7,01 do 30 m (23,1 do 98,4 stóp)
  • P4 30 m (98 ft) lub większy

Przykład: Zapora M30 P1 została zaprojektowana, aby zatrzymać ciężarówkę o średniej wadze (M) rozpędzoną do 50 km/h (30 mph), z penetracją poniżej 1 m.

PAS68

PAS 68 jest najnowszym dokumentem normalizacyjnym dotyczącym barier antyterrorystycznych. Zbiór specyfikacji określony w PAS68 stał się w Wielkiej Brytanii standardem dla przemysłu zabezpieczającego oferującego urządzenia mające na celu ograniczenie ataku przy wykorzystaniu pojazdów (ang. HVM). PAS68 jako dokument normalizacyjny rozwijany jest przez BSI Group (British Standards Institution).

Uzupełnieniem specyfikacji PAS68 jest zbiór dokumentacji PAS69 wydanych przez BSI, który dostarcza wytyczne dotyczące instalacji produktu.

Specyfikacja PAS68 zapisana w postaci kodu definiuje typ pojazdu, jego masę podczas testów, prędkość uderzenia oraz inne elementy, które powinny zostać zarejestrowane podczas testu (np. kąt uderzenia). Jeżeli test zakończył się wynikiem pozytywnym mierzy się odległość penetracji podwozia od bariery. Zmierzona zostaje również zakres rozrzutu większych fragmentów pojazdu, ponieważ w przypadku niektórych instalacji może to mieć znaczenie. Tak wykonane pomiary dostarczają docelowemu użytkownikowi lub projektantowi zabezpieczeń wskazówki, który model bariery jest najbardziej odpowiedni dla danego obiektu.

Certyfikat PAS68

Urządzenia posiadające pozytywny wynik testu zgodnie ze standardem PAS68 otrzymuje 5-7-cyfrowy kod klasyfikacji ułatwiający identyfikację właściwości produktu.

Należy pamiętać, że certyfikowane bariery wymagają odpowiedniej instalacji dostosowanej do typu gruntu i warunków otoczenia.

IWA 14-1

IWA 14-1: 2013 to specyfikacja opracowana przez International Workshop Agreement określająca zasadnicze wymagania dotyczące skuteczności ochrony dla barier zabezpieczających przed atakiem z wykorzystaniem pojazdów oraz metodykę oceny skuteczności ochrony w przypadku uderzenia przez pojazd testowy, który nie jest napędzany przez człowieka.

Specyfikacja IWA 14-1 definiuje typ pojazdu, jego masę podczas testów, prędkość uderzenia, specyfikę pojazdu oraz inne elementy, które powinny zostać zarejestrowane podczas testu. Jeżeli test zakończył się wynikiem pozytywnym mierzy się odległość penetracji podwozia od bariery. Zmierzona zostaje również zakres rozrzutu większych fragmentów pojazdu, ponieważ w niektórych instalacjach może to mieć znaczenie.

Certyfikat IWA 14-1

Należy pamiętać, że certyfikowane bariery wymagają odpowiedniej instalacji dostosowanej do typu gruntu i warunków otoczenia.

Stan obecny

Uwzględniając ostatnie zmiany w specyfikacjach testów zderzeniowych oraz decyzje organów odpowiadających za bezpieczeństwo można przyjąć, że w chwili obecnej obowiązują następujące standardy:

  • amerykański – ASTM F2656-15
  • międzynarodowy – ISO IWA 14-1 i 14.2

    Wypełnij formularz,
    aby dowiedzieć się więcej.
    Oddzwonimy do Ciebie!